De nieuwe VW Marine TDI 265-6

2/1/2008

Onze nieuwste V6 TDI motor vindt op de markt geen directe concurrent, gezien zijn zeer compacte constructie en drooggewicht van slechts 325 kg. Vergeleken met andere marine motoren met een vergelijkbaar vermogen levert dit een zeer forse gewichts- en ruimtebesparing op, terwijl zijn eigenschappen de TDI 265-6 tot een klasse apart maken.

Deze V6 TDI motor met een cilinderinhoud van 3 liter is een van de meest geavanceerde ontwerpen in de motorenportefeuille van de Volkswagen groep. Normaal gezien treft u deze krachtbron aan in luxe auto's, zoals de Audi A6 en A8 en de immens populaire Volkswagen Touareg. Deze afstamming verklaart het extreme raffinement van deze motor bij elk vermogen binnen zijn bereik. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door een derde generatie common rail injectiesysteem met piëzo aansturing, waarover deze motor als eerste en enige marine motor beschikt. De TDI 265-6 levert zijn maximale vermogen van 265 pk bij een toerental van 4.200 tpm en produceert een geweldige 550 Nm koppel over een ongekend breed toerengebied. Vanaf slechts 1.450 o/m tot 4.000 o/m is meer dan 85% van dit koppel beschikbaar ! De acceleratiesnelheid en de reactie op het gas zijn dan ook ongeëvenaard dankzij de variabele turbotechniek.

Ondanks de geweldige prestaties blijft de motor onder alle omstandigheden schoon én stil. Hoe stil? Dit is de eerste scheepsmotor in deze klasse, waarbij u wel de wind en het water hoort, maar geen motorgeluid. Een bijzondere ervaring, waaraan u echter snel zult kunnen wennen.

Een extra voordeel van deze nieuwe motor zijn de compacte dimensies. In het bijzonder de korte motorlengte van slechts 812 mm onderscheidt onze V6 TDI van andere scheepsmotoren, welke in deze vermogensklasse voornamelijk cilinders in lijn bezitten. Scheepsbouwers die gebruik maken van de TDI 265-6 hebben de mogelijkheid om meer ruimte te gebruiken voor accomodatie. Deze motor wordt geleverd met keerkoppelingen of in sterndrive configuratie met Mercruiser Bravo I of Bravo III aandrijvingen. Aanbouw met andere sterndrives of waterjets is ook mogelijk, evenals diesel-elektrische aandrijving en hybride aandrijving.

Niet alleen in snelle vaartuigen is de nieuwe V6 een openbaring. Ook voor zware waterverplaatsende schepen mag u laagtoerige en middeltoerige versies tegemoet zien.
>> Terug naar nieuwsoverzicht
 
   
           
         
      © 2024 Aarts Dieseltechniek