Business class, de TDI 225-6

8/1/2007

Deze nieuwkomer vindt op de markt geen directe concurrent, gezien zijn compacte constructie en drooggewicht (excl. transmissie) van slechts 325 kg. Vergeleken met andere marine motoren met een vergelijkbaar vermogen levert dit een gewichtsbesparing van zeker 100 kg op, terwijl de overige karakteristieken de TDI 225-6 tot een klasse apart maken.

De V6 motor met een cilinderinhoud van 3 liter is een van de laatste ontwerpen in de motorenportefeuille van de Volkswagen groep. Normaal gezien treft u deze krachtbron aan in luxe auto's, zoals de Audi A6 en A8 en de immens populaire Volkswagen Touareg. Deze afstamming verklaart het extreme raffinement van deze motor bij elk vermogen binnen zijn bereik. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door een derde generatie common rail injectiesysteem met piëzo aansturing, waarover deze motor als eerste en enige marine motor beschikt. De TDI 225-6 levert zijn maximale vermogen van 225 pk bij een toerental van 4.200 tpm en produceert 450 Nm koppel over een zeer breed toerengebied. De acceleratiesnelheid en reactie op het gas is in één woord opzienbarend.

Ondanks de geweldige prestaties blijft de motor onder alle omstandigheden schoon én stil. Hoe stil? Dit is de eerste scheepsmotor in deze klasse, waarbij u wel de wind en het water hoort, maar geen motorgeluid. Een bijzondere ervaring, waaraan u echter snel zult kunnen wennen.

Een extra voordeel van deze nieuwe motor zijn de compacte dimensies. In het bijzonder de lengte van slechts 812 mm onderscheid dit type van andere scheepsmotoren, welke in deze vermogensklasse voornamelijk cilinders in lijn bezitten. Scheepsbouwers die gebruik maken van de TDI 225-6 hebben de mogelijkheid om meer ruimte te gebruiken voor accomodatie.Deze motor wordt geleverd met keerkoppelingen of in sterndrive configuratie met de Mercruiser Bravo I of Bravo III aandrijvingen.

Niet alleen voor snelle vaartuigen is de nieuwe V6 een openbaring. Ook voor zware waterverplaatsende schepen mag u laagtoerige of middeltoerige versies tegemoet zien.
>> Terug naar nieuwsoverzicht
 
   
           
         
      © 2024 Aarts Dieseltechniek